Goed nieuws: het welzijn voor werknemers is flink verbeterd. Door de krapte op de arbeidsmarkt halen werkgevers alles uit de kast om het personeel tevreden te houden. En dat lukt, de werknemer zit steeds beter in zijn vel. Dit blijkt uit de sectorale welzijnsmonitor van ABN AMRO van augustus 2023. Hoe het welzijn van werknemers zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.
Werk-privébalans verbeterd
Bijna overal is er een dringend tekort aan personeel. Dat weet je als werkgever en daarom geef je meer aandacht aan de ontwikkeling van vaardigheden van je medewerkers, is de werk-privébalans verbeterd en is het loonverschil tussen mannen en vrouwen iets afgenomen, zoals blijkt uit het onderzoek. Toch blijven er nog zorgen, zoals de stagnerende gezondheid van werknemers en de inflatie, die tot financiële stress leidt.
Financiële stress veelal oorzaak van verzuim
Vergeleken met voorgaande jaren is het werk minder vaak de oorzaak van het verzuim. Financiële stress lijkt een ziekmakende factor te worden. Zo wordt het voor een deel van de werknemers steeds moeilijker om een betaalbare woning te kopen of zonder schulden rond te komen. De recordinflatie en de hoge energierekening knaagt aan veel mensen.
Wat kan de werkgever hieraan doen?
Een eerste stap is tijd investeren in de werknemer en het gesprek aangaan wat er werkelijk speelt, ook privé. Door vervolgens financieel inzicht te geven pak je de financiële stress aan. De aloude slogan ‘meten = weten’ zorgt voor financieel overzicht, waardoor de financiële stress vermindert.
Hoe pak je dit aan?
Een werknemer wil verzekerd zijn van zijn/haar privacy; vandaar dat een gesprek met iemand van het bedrijf over de financiële privésituatie niet comfortabel voelt. Dat ligt anders als er afspraken worden gemaakt tussen de werkgever, de werknemer en de financial life planner van LPCN. Wat tussen de werknemer en de financial life planner wordt afgesproken blijft tussen hen en wordt niet gedeeld met anderen.
Een voorbeeld uit de praktijk
Marie maakte zich grote zorgen over de betaalbaarheid van huurwoning, waardoor zij bijna 4,1% meer huur moest betalen. Bovendien had zij een forse studieschuld waar geen eind aan leek te komen en die de kansen om een starterswoning te kunnen kopen aardig in de weg stond. Daarnaast had zij een kinderwens, die zij niet lang meer wilde uitstellen, gezien haar leeftijd. De financiële stress speelde haar parten. Haar werkgever heeft een financial life planningstraject aangeboden, wat zij met beide handen heeft aangegrepen.
Het resultaat was dat zij helder kreeg wat voor haar echt belangrijk is, t.w. haar passie voor haar werk, een koopwoning aan de rand van haar geliefde stad, het zich verder willen ontwikkelen en de vakanties die steeds weer als een ontdekkingstocht voelen. Door het financieel inzicht in haar financiën en die van haar partner, maakten zij afspraken om te sparen voor de vakanties, voor het aankopen van een eigen huis, terwijl 1 dag per week minder werken van beide partners ook financieel mogelijk bleek te zijn, terwijl zij aan de verplichtingen voor het aflossen van de studieschuld goed kon voldoen.
Door het inzicht dat Marie (en haar partner) kregen is Marie een stuk beter in haar vel gaan zitten, ontstond er financiële rust en kon zij zich weer volledig toeleggen op het werk.
Organisaties die het welzijn van medewerkers hoog in het vaandel hebben staan, vergroten hun toekomstbestendigheid op langere en korte termijn.
Wilt u meer informatie wat een life planningstraject voor uw organisatie kan opleveren, neem dan gerust contact met ons op.