+321 123 4567
info@test.com
My Account
  • Home
  • Life planning
    • Life planning voor iedereen
    • Life planning voor uw organisatie
  • De coöperatie
    • Over LPCN
    • Maak kennis met onze leden
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Blogs & cases
  • Lid worden
  • Contact
Home
Cases
Oog en oor voor financiële problemen werknemers?
Financiële problemen werknemers

Oog en oor voor financiële problemen werknemers?

27 juni 2023

Steeds meer medewerkers hebben schulden. De hoge inflatie, de energieprijzen en de stijgende hypotheekrente zijn daar o.a. debet aan. Schuldenproblematiek van werknemers leidt tot lagere arbeidsproductiviteit, hoger ziekteverzuim en minder betrokkenheid.

80% van de werkgevers heeft werknemers met financiële problemen

Maar liefst 80% van de werkgevers heeft werknemers met financiële problemen, waarvan 12% vaak. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte, Schuldenlab NL en werkgeversorganisatie VNO-NCW.

  • 58% van de werkgevers ziet het helpen van de medewerkers in financiële problemen als hun verantwoordelijkheid.
  • 85% van de werkgevers erkent de negatieve impact van schulden binnen hun organisatie, zowel op de mensen die het treft als op de bedrijven zelf.

Medewerkers met financiële problemen hebben vaker een slechtere mentale en fysieke gezondheid, spanningen in relaties en hun deelname aan sociale activiteiten neemt af. Schuldenproblematiek van werknemers leidt tot lagere arbeidsproductiviteit, hoger ziekteverzuim en minder betrokkenheid.

90% van de werkgevers staat open om meer te doen voor hun werknemers

De bereidheid van werkgevers om te helpen is groot. De helft van de werkgevers vindt dat ze voldoende doet, maar 90 procent staat open om (nog) meer te doen voor hun werknemers. Werkgevers kampen daarbij wel met knelpunten. Over het algemeen wordt privacy / AVG-wetgeving als grootste knelpunt ervaren (47 procent). Voor kleine organisaties in het bijzonder worden de kosten voor de werkgever genoemd als grootste knelpunt. Dit blijkt eveneens uit bovenstaand onderzoek.

70% van de jongvolwassenen heeft in de afgelopen 12 maanden te maken gehad met betalingsproblemen

Veel Nederlandse huishoudens gaan gebukt onder de hoge vaste lasten en stijgende uitgaven. Niet alleen mensen met een uitkering of laag inkomen hebben moeite met rondkomen, ook hogere inkomens moeten beter op hu uitgaven letten om rond te kunnen komen. Jongvolwassenen (tussen de 18 en 35 jaar) die zelfstandig wonen komen veel vaker dan gemiddeld moeilijk rond. Dat blijkt uit een onderzoek van NIBUD.

Een voorbeeld uit de praktijk

Inge (32) had tijdens een functioneringsgesprek aangegeven dat zij graag promotie wilde maken om voor een hoger salaris in aanmerking te komen; ook vroeg zij om een voorschot. Haar leidinggevende was ook opgevallen dat Inge vaker ziek was de laatste tijd en dat zij moeite had om haar werk af te krijgen. Via HR bood hij Inge aan een life planningstraject te volgen, samen met haar partner Jeannette (34 – zzp’er). Zij hadden allebei een modaal inkomen en woonden samen in een huurhuis.

Tijdens het life planningstraject bleek de hoge studieschuld van beiden een molensteen om hun nek te zijn. Zij dachten geen hypotheek te kunnen krijgen, terwijl er elke dag zorgen waren over het inkomen, ook omdat Jeannette haar inkomen als zzp’er niet zeker was.

Door tijdens het traject inzicht te krijgen in de financiën kregen Inge en Jeannette overzicht en grip op hun financiën; met het structureren van de uitgaven bleek het periodiek aflossen van de studieschuld ook goed mogelijk. Ook een koopwoning bleek tot de mogelijkheden te behoren. Daarnaast, en dat was eigenlijk het belangrijkste, ging Inge met nieuw elan naar haar werk. Samen met haar leidinggevende stippelde zij een route uit om het werk te kunnen doen wat haar de meeste voldoening gaf.

Onderken financiële problemen

Een mooi voorbeeld hoe met een financial life planningstraject van een van de leden van de Life Planners Coöperatie Nederland (LPCN) personeel behouden kan blijven voor je organisatie.

Wil je weten wat een life planningstraject voor jouw organisatie kan opleveren,
neem dan gerust contact met ons op.

LPCN

De leden van de Life Planners Coöperatie Nederland helpen medewerkers bij het bereiken van hun persoonlijke en professionele levensdoelen en het verminderen van financiële stress.

Onze coöperatie is met 15 gecertificeerde Life Planners, de grootste aanbieder van Life Planning in Nederland. We zijn transparant, onafhankelijk en integer bij het verstrekken van inzicht en streven samen naar een toekomst waarin iedereen kan groeien en bloeien.

Met de LPCN, altijd vooruit.

Vorig bericht
Financiële stress werknemer kost je bedrijf €13.000,– per jaar
Volgend bericht
De toename van burn-outs: een zorgwekkende trend

NIEUWS

Welzijn werknemers flink verbeterd

30 augustus 2023

Tekort aan werknemers? Financial life planning helpt!

24 augustus 2023

Causaal verband geluk en productiviteit wetenschappelijk aangetoond

14 juni 2023

Werknemers zoeken naar vertrouwen en betrokkenheid bij werkgever

5 juni 2023

Arbodiensten: burn-outgolf dreigt

20 november 2022

BLOGS & CASES

Waarom life planning?

19 juli 2023

De toename van burn-outs: een zorgwekkende trend

11 juli 2023

Financiële stress werknemer kost je bedrijf €13.000,– per jaar

20 juni 2023

Langer doorwerken met plezier voor twee

19 april 2023

‘Ik wist niet dat dit kon’

15 november 2022

© 2023 – Life Planners Coöperatie Nederland (LPCN) – Alle rechten voorbehouden | Privacyverklaring | Disclaimer | Cookiebeleid

Beheer cookie toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}