Steeds meer medewerkers hebben schulden. De hoge inflatie, de energieprijzen en de stijgende hypotheekrente zijn daar o.a. debet aan. Schuldenproblematiek van werknemers leidt tot lagere arbeidsproductiviteit, hoger ziekteverzuim en minder betrokkenheid.
80% van de werkgevers heeft werknemers met financiële problemen
Maar liefst 80% van de werkgevers heeft werknemers met financiële problemen, waarvan 12% vaak. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte, Schuldenlab NL en werkgeversorganisatie VNO-NCW.
- 58% van de werkgevers ziet het helpen van de medewerkers in financiële problemen als hun verantwoordelijkheid.
- 85% van de werkgevers erkent de negatieve impact van schulden binnen hun organisatie, zowel op de mensen die het treft als op de bedrijven zelf.
Medewerkers met financiële problemen hebben vaker een slechtere mentale en fysieke gezondheid, spanningen in relaties en hun deelname aan sociale activiteiten neemt af. Schuldenproblematiek van werknemers leidt tot lagere arbeidsproductiviteit, hoger ziekteverzuim en minder betrokkenheid.
90% van de werkgevers staat open om meer te doen voor hun werknemers
De bereidheid van werkgevers om te helpen is groot. De helft van de werkgevers vindt dat ze voldoende doet, maar 90 procent staat open om (nog) meer te doen voor hun werknemers. Werkgevers kampen daarbij wel met knelpunten. Over het algemeen wordt privacy / AVG-wetgeving als grootste knelpunt ervaren (47 procent). Voor kleine organisaties in het bijzonder worden de kosten voor de werkgever genoemd als grootste knelpunt. Dit blijkt eveneens uit bovenstaand onderzoek.
70% van de jongvolwassenen heeft in de afgelopen 12 maanden te maken gehad met betalingsproblemen
Veel Nederlandse huishoudens gaan gebukt onder de hoge vaste lasten en stijgende uitgaven. Niet alleen mensen met een uitkering of laag inkomen hebben moeite met rondkomen, ook hogere inkomens moeten beter op hu uitgaven letten om rond te kunnen komen. Jongvolwassenen (tussen de 18 en 35 jaar) die zelfstandig wonen komen veel vaker dan gemiddeld moeilijk rond. Dat blijkt uit een onderzoek van NIBUD.
Een voorbeeld uit de praktijk
Inge (32) had tijdens een functioneringsgesprek aangegeven dat zij graag promotie wilde maken om voor een hoger salaris in aanmerking te komen; ook vroeg zij om een voorschot. Haar leidinggevende was ook opgevallen dat Inge vaker ziek was de laatste tijd en dat zij moeite had om haar werk af te krijgen. Via HR bood hij Inge aan een life planningstraject te volgen, samen met haar partner Jeannette (34 – zzp’er). Zij hadden allebei een modaal inkomen en woonden samen in een huurhuis.
Tijdens het life planningstraject bleek de hoge studieschuld van beiden een molensteen om hun nek te zijn. Zij dachten geen hypotheek te kunnen krijgen, terwijl er elke dag zorgen waren over het inkomen, ook omdat Jeannette haar inkomen als zzp’er niet zeker was.
Door tijdens het traject inzicht te krijgen in de financiën kregen Inge en Jeannette overzicht en grip op hun financiën; met het structureren van de uitgaven bleek het periodiek aflossen van de studieschuld ook goed mogelijk. Ook een koopwoning bleek tot de mogelijkheden te behoren. Daarnaast, en dat was eigenlijk het belangrijkste, ging Inge met nieuw elan naar haar werk. Samen met haar leidinggevende stippelde zij een route uit om het werk te kunnen doen wat haar de meeste voldoening gaf.
Onderken financiële problemen
Een mooi voorbeeld hoe met een financial life planningstraject van een van de leden van de Life Planners Coöperatie Nederland (LPCN) personeel behouden kan blijven voor je organisatie.
Wil je weten wat een life planningstraject voor jouw organisatie kan opleveren,
neem dan gerust contact met ons op.